Rower na drodze - porady dla kierowców i rowerzystów
|
|
Strony: [1] |
|
Godzina 18-sta, niedziela, 10 lipca 2010 r. 36-letni rowerzysta wraca do domu krajową ósemką na odcinku Augustów- Białobrzegi. W pewnym momencie zostaje potrącony przez volkswagena golfa i upada na jezdnię. Kierowca pojazdu ucieka.
Całe wydarzenie widzą policjanci, którzy natychmiast ruszają w pościg. Okazuje się, że sprawcą wypadku jest 23-letni białostoczanin mający blisko 2 promile alkoholu w organizmie. Rowerzysta z urazem klatki piersiowej oraz ogólnymi obrażeniami trafia do szpitala.
Takich wypadków jest oczywiście zdecydowanie więcej. W całym ubiegłym roku rowerzyści uczestniczyli w ponad 4 tysiącach wypadków, w których zginęło 389 osób, a 4 306 zostało rannych. Najczęściej ofiarami byli sami rowerzyści. Te statystki przerażają! Wina jednak leży nie tylko po stronie kierowców. W 2009 r. rowerzyści spowodowali 1 770 wypadków, z czego aż blisko 1 500 w obszarze zabudowanym.
Aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji, minimalizując ryzyko kolizji oraz wypadków z udziałem rowerzystów i kierowców, warto pamiętać o podstawowych zasadach obowiązujących obie grupy ruchu drogowego.
Jeśli jesteś kierowcą samochodu pamiętaj, że:
• rowerzysta jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu drogowego;
• rowerzysta jest znacznie bardziej narażony na poważne obrażenia nawet podczas niegroźnej kolizji
• rowerzysta jadący po ścieżce rowerowej przecinającej jezdnię, po której jadą samochody ma pierwszeństwo;
• widząc jadącego rowerzystę poza terenem zabudowanym, warto użyć krótkiego sygnału dźwiękowego, w celu ostrzeżenia przed nadjeżdżającym samochodem;
• minimalna odległość od roweru powinna wynosić 1 metr
• zbliżając się do jadącego rowerzysty należy zwolnić, zachowując szczególną ostrożność
Jeśli jesteś rowerzystą, pamiętaj, że:
• zawsze kiedy jest to możliwe należy korzystać ze ścieżek rowerowych;
• w przypadku braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, a jeżeli nie jest to możliwe - z jezdni;
• rowerzysta w starciu z samochodem ma dużo mniejsze szanse na przeżycie;
• zabrania się przejeżdżania rowerem przez przejścia, które nie są do tego przeznaczone (sygnalizator z ikoną roweru) - przez takie przejścia rower należy przeprowadzać;
• zabrania się jazdy rowerem bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
• kierujący rowerem poruszający się po drogach dla rowerów i pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;
• manewr skręcania powinno się sygnalizować ręką.
Rowerzyści i ich prawa
Z roku na rok pojawia się coraz więcej rowerzystów na polskich drogach. Powstają liczne organizacje rowerowe, które z coraz większą skutecznością upominają się o swoje prawa.
W ostatnim czasie sukces w niektórych miastach ( Poznań, Kraków, Wrocław, Warszawa, Gdańsk) odniósł ruch „Rowerem legalnie pod prąd". To właśnie tam, na niektórych drogach jednokierunkowych powstają specjalne kontrapasy umożliwiające rowerzystom ruch dwukierunkowy. Ten pomysł znajduje oczywiście licznych przeciwników, zarządcy dróg uważają go za herezję, która wpłynie na pogorszenie się bezpieczeństwa na drogach.
Moim zdaniem, jeśli wszyscy będziemy pamiętać o wyżej wymienionych zasadach - ruch rowerowy pod prąd nikomu nie zaszkodzi, wręcz przeciwnie- pozwoli rowerzystom skrócić drogę, a także ominąć niebezpieczne trasy i skrzyżowania - na czym my wszyscy skorzystamy.
|